Monitorowanie infrastruktury i zapobieganie uszkodzeniom, czyli jak w 2 dni wdrożyliśmy Zabbix w firmie produkcyjnej

Bez kategorii 20/11/2024

Automatyzacja procesów jest dziś powszechnym zjawiskiem i może dotyczyć także kontroli infrastruktury pod kątem potencjalnych zagrożeń i kosztownych przestojów w pracy. Do tego właśnie służy system Zabbix, który od lat wdrażamy w firmach i przedsiębiorstwach. Dziś przybliżamy historię wdrożenia u jednego z naszych Klientów, by pokazać Państwu jak wygląda cały proces od podszewki.

Wdrożenie Zabbixa w firmie produkcyjnej było podyktowane chęcią zapobiegania przestojom w pracy. Ze względu na rozległą infrastrukturę nie było to trywialne zadanie, a wspólnicy spółki długo zwlekali z podjęciem decyzji. Ostatecznie właściciele firmy doszli do wniosku, że nie stać ich na uszkodzenia sprzętu i awarie w pracy i poprosili nas o rozpoznanie możliwości wdrożenia systemu Zabbix.

To właśnie rozpoznanie infrastruktury w firmie, tego, co będziemy monitorować, co jest elementem kluczowym w infrastrukturze, było pierwszym zadaniem w tym zleceniu. Następnym krokiem był wybór fizycznego serwera pod Zabbixa, instalacja serwera i agenta na serwerze. Warto dodać, że to serwer przechowuje dane, sprawdza, odpytuje agentów, a agent odpowiada na te zapytania. Z kolei agent to program, który zbiera informacje na temat pracy całego systemu.

Jeśli chodzi o koszty inwestycji to ze względu na fakt, iż firma zaproponowała wykorzystanie jednego ze starych serwerów nie poniosła kosztów sprzętowych, a jedynie koszty pracy zespołu wdrożeniowego. Co warte odnotowania, Zabbix jest systemem darmowym, nie wymaga płacenia za licencję. Cała, zastana infrastruktura to 20 serwerów, 5 budynków i 10 punktów dystrybucyjnych, na które przeznaczyliśmy 2 dni pracy.

PM Digital wdrożyło również serwer grafana to graficznego przedstawiania wyników, co pozwoliło na przygotowanie czytelnych raportów dla zarządu. Następnym krokiem było szkolenie dla pracowników IT z prawidłowego wykorzystania systemu Zabbix. Zaoferowaliśmy także pełne wsparcie powdrożeniowe.

Koszt inwestycji zamknął się w kwocie 10 tys. zł netto.

Efekty? Firma wdrożyła automatyzację która pozwoliła zapanować nad środowiskiem, wdrożyć odpowiednie scenariusze działań, które uruchamiają określone zadania w momencie, gdy w infrastrukturze dzieje się coś niepokojącego. Tym samym firma zminimalizowała ryzyka ewentualnych uszkodzeń sprzętu oraz przestojów w swojej działalności.